Cirkusapan i Söderhallarna

Konsten i Söderhallarna är borta. Puts väck. Märkligt nog vet ingen var båten eller cirkusapan tog vägen. Många minns konsten men oklara ägar- och ansvarsförhållanden har gjort att konsten försvunnit obemärkt efter en ombyggnation.

DSCN4088

Det är runt lunchtid och i Söderhallarna har handeln kommit igång på allvar. Både i affärer på de olika våningsplanen och över de välfyllda diskarna i saluhallen. Som på alla offentliga platser förekommer det brottslighet och där folk samlas försvinner det saker.

Servitören Samir har precis tagit rast och står innanför snurringången vid Medborgarplatsen och pratar med sin kompis Ameed. Båda är i tjugoårsåldern och Samir har jobbat på Café Söder Espresso i två år och Ameed delar ut reklam för skivaffären Space Records som ligger en trappa ner i saluhallen. Det är Ameeds första dag i Söderhallarna och han trycker gladeligen en orange flyer med reklam i händerna på alla som kommer in i Söderhallarna.

–      Problemet är att det inte finns några kameror här, säger Samir när han berättar om två inbrottsförsök hos Melanders fisk för ett par veckor sedan och nämner vidare problemen i julas då det försvann plånböcker i trängseln runt handlarna och det fanns misstankar om en liga av professionella ficktjuvar.

På Melanders fisk tonar man ner händelsen med inbrottsförsöket och menar att det liknade mer förstörelse och att de aldrig hann bryta sig in och stjäla något. Men det är allvarligt att det går att stanna kvar eller komma in i saluhallen efter stängningsdags. Nu är det inte bara inbrottsförsök som förekommer i Söderhallarna utan det har också försvunnit en flygande båt och en spelande cirkusapa under de senaste åren.

–     Apan satt högst upp på ballerinans axlar och pelaren med cirkusnumret stod där restaurangen Sushi Yama ligger nu och den var minst tre meter hög, berättar ägaren till glassbaren Lejonet & Björnen som också minns den stora båten som hängde i taket.

Lejonet & Björnen ligger Björkhallshuset, det ena av de två huskropparna som utgör Söderhallarna. Björkhallshuset har butiker, biografer, restauranger och kontor. Huset har fått sitt namn efter väggarna som mot inomhustorget är klädda i björkskivor och binds samman med saluhallen genom en stor öppen atriumgång. Söderhallarna ritades av arkitekten Bo Kessel och i Stockholm ska en procent av byggkostnaden gå till konstnärlig gestaltning. Den så kallade enprocentsregeln klubbades igenom av stadens politiker redan 1963 och gällde även på nittiotalet när Söderhallarna byggdes.

–     Söderhallarna beräknades kosta runt 850 miljoner men jag tror inte en procent av den summan gick till någon konstnärlig gestaltning, säger Hans vid Fastighetskontoret i Stockholms stad.

Hans tror att konstnären var engelsman men minns inte namnet. Den konstnärliga gestaltningen i Björkhallshuset bestod av en tre meter hög staty bestående av en pelare där en karaktär av typen ”världens starkaste man” bär upp en ballerina med paraply och överst, på ballerinans axlar, en grönklädd apa med röd fez och cymbaler i händerna. Det fanns en liten oansenlig knapp en bit upp på pelaren som inte många kände till och tryckte man på den började apan spela med cymbalerna i ett frenetiskt tempo. I luften på andra sidan mitt emot hängde en starkt utsmyckad båt i luften.

Det är Stockholm konst som informerar och följer upp enprocentsregeln och har även till uppgift att ge stockholmarna den allra bästa konsten på gator och torg. Stockholms konst har ett nära samarbete med Stockholms stadsmuseum som ska vårda och förvalta verken som skapas med pengar från enprocentsregeln om de är i stadens ägo. Det är fastighetsägaren till Björkhallshuset som äger verken och har ansvaret vid ombyggnationer. De får som ägare göra vad de vill med konsten.

Marknadsområdeschef Anna från fastighetsägaren Atrium Ljungberg svarar per mejl på frågan vad de tror har hänt med cirkusapan i Björkhallshuset.

”Jag har nu hört runt gällande cirkusapan och tyvärr har den nog förkommit någonstans i ombyggnationen. Det har tyvärr varit lite cirkulation på människor som slutat och därför har jag inte lyckats få fram var den kan ha tagit vägen. Tyvärr.”

Svaret visar på de problem som kan uppstå när det gäller förvaltning av den offentliga konsten. Speciellt vid ombyggnationer med ändrade ägarförhållanden. Den affär som låg allra närmast pelaren med cirkusapan var Systembolaget och där har personalen i alla fall helt klart för sig vad som hände med konstverken.

–     Konsten slaktades när de byggde om här för ett par år sen, byggarbetarna rev ner verken och de kördes härifrån som skrot, minns butikspersonalen.

I atriumgångens öppna bar ett femtontal meter därifrån står bartendern och förbereder inför eftermiddagen. Han minns mycket väl både apan och båten innan de försvann och menar att det inte var alla som gillar den sortens konst. Den var ju ganska naiv och folk kanske tröttnade men är de magasinerade skulle de passa väldigt bra att damma av och ta fram någon gång.

hämta (1)

Blogg100 seglar vidare

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s