Random bilder från Williamsburg

Jag steg in i något som mest liknande en gigantisk loppmarknad. Jag vet att det egentligen kallas något annat – ”Vintage Store Clothing” eller något liknande. Men det var i alla fall begagnade kläder och prylar från golv till tak. I mitten av lagerlokalen hade några personer samlats runt ett bord, intensivt intresserade och plockandes i en stor hög med diabilder.

Jag ställde mig i gemenskapen och började också leta efter det som dom andra letade efter. Min granne frågade efter en stund vad jag letade efter. – Jag vet inte, svarade jag. Han började berätta om olika sorternas diabilder och deras olika karaktäristisk beroende på märke och på hur de gamla de var. Var det Kodacrome med glas från 50-talet som var bäst? Han letade efter bilder på försvunna platser och rivna byggnader. Så jag hjälpte honom ett tag med bilder på gamla byggnader och började sedan sätta ihop min egen samling.

Jag tror de här bilderna kommer från dödsbon i och kring Williamsburg, New York – men det vet ju jag egentligen ingenting om. Mycket familjebilder och från semestern. Folk som haft det hyfsat gott ställt. Jag köpte random 25 bilder som jag kände något för, tyckte speciellt om flygplansmotorn. Hemma fick jag till min förvåning se att en var från Stockholm – utsikt från Skeppsholmen mot platsen där Vasamuseet byggdes. Den bilden skulle ligga högt upp på listan hos snubben som samlade på försvunna platser – men det vet ju han ingenting om.

Untitled-1

Untitled-2

Untitled-3

Untitled-4

Untitled-5

Untitled-6

Untitled-7

Untitled-8

Untitled-9

Untitled-10

Untitled-11

Untitled-12

Untitled-13

Untitled-14

Untitled-15

Untitled-16

Untitled-17

Untitled-18

Untitled-19

Untitled-20

Untitled-21

Untitled-22

Untitled-23

Untitled-24

Untitled-25

Kommentera

