Drone Pilot eller lära sig att lära

Drone

Någon gång varje dag brukar jag springa över en mening eller ett citat som verkligen fångar allt. Det citat eller sentensen kan komma precis var och när som helst. Gärna i någon bisats, eftermening eller utan ansträngning. På seminarier och konferenser kan man höra det vid fikat eller just efter någon redovisning/session på väg ut. Ofta är det inte meningen att det ska sägas. Och så gott som alltid är det någon som kopplar ihop en erfarenhet med det nya som det precis pratades om. Och när det är som bäst är det första gången den tanken prövas. Och liksom så enkel och självklar. På gränsen till det banala.

Idag bläddrade jag igenom senaste numret av Vinnova Nytt och den bästa meningen i den tidningen är ”Jag har lärt mig att lära och det är egentligen det enda man behöver kunna när det handlar om…”

Här på slutet kan man ju stoppa in vad som helst. I det här fallet var det ”innovationer”. Men det säger ju inte så mycket egentligen. Det var ju förväntat. Men att lära sig att lära. Vad finns det då kvar att lära? Jag vill lära mig en massa saker. Men alltså allra först, lära mig att lära. Eller vänta nu – hur lär jag mig det?

#Blogg100

Kommentera

